4 land på 4 dager

Helg pluss to dager fri fra jobb, what to do? Weekend i Europa selvfølgelig! Etter å ha studert kartet fant vi ut at Tsjekkia, Slovakia, Østerrike og Ungarn har interessante byer som ligger veldig nært hverandre. Men får man noe ut av å reise til så mange steder på så kort tid?

Reiseruten vår ble lagt fra Stavanger som start og slutt. Herfra ble det fly til Praha, buss videre til Bratislava og Wien. Fra Wien tok vi tog frem og tilbake til Sopron og fløy hjem fra Wien igjen. Starten på reisen var på morgenen og vi returnerte til Norge på kvelden siste dag. Dette gav oss omtrent 24 timer i hver by, med unntak av Sopron som ble en dagstur.

Dag 1: Praha

Prague
Torget i gamlebyen i Praha

Flyet landet 11:05 og vi kunne begynne å utforske byen rundt klokken 12 etter en kort taxitur og innsjekking på hostellet. Praha er en veldig fin by og vi brukte en del tid på å gå rundt og utforske selve byen. Litt tid ble også satt av til å se alle de kjente severdighetene i sentrum som den astronomiske klokken og torget. Vi tok også turen innom Salvador Dalí og Andy Warhol museum på ettermiddagen. På kvelden dro vi opp til St. Vitus katedralen og fikk en fin utsikt over byen. Alt i alt fikk vi sett ganske mye på den samme dagen som vi landet i byen, men Praha har uten tvil mye mer å by på en det noen kan rekke å se på én dag.

Dag 2: Bratislava

Slavin i Bratislava

Bussen gikk fra Praha 09:00 om morgenen og var fremme i Bratislava 13:15. Siden begge landene (alle fire faktisk) er medlem av EU og Schengen er det ingen forsinkelser eller stopp ved grenseoverganger. Bratislava er en relativt liten by, så vi endre opp med å både gå fra busstoppet til hotellet og til alt annet vi skulle gjøre denne dagen. Bratislava var faktisk skuffende stille og vi følte at vi nesten rakk å gjøre alt vi ønsket på den ene dagen vi hadde der. Igjen gikk turen til kjente severdigheter, i stor grad inspirert av TripAdvisor og Triposos topplister. På en av bakketoppene i sentrum finnes monumentet Slavin som er en av de mest kjente attraksjonene. Utsiktene herfra er ganske god, så ta med kamera! Vi så også på den blå kirken og Bratislava slott.

Dag 3: Wien

Naturhistorisk museum i Wien

Wien ligger rett ved siden av Bratislava og vi brukte kun en time med bussen på morgenen for å komme oss dit. Litt tid ble brukt på å se oss omkring i byen, og en del tid ble brukt på naturhistorisk museum. Dette må være et av de største og mest fantastiske museene i verden! Meteorer, fossiler av dinosaurer, utstoppede dyr og masse annet. Resten av dagen gikk for det meste til å se oss rundt og nyte den fine byen.

Dag 4: Sopron

Helt på grensen til Østerrike ligger en liten ungarsk by kalt Sopron. Vi tok toget hit fra Wien om morgenen som tar rett under halvannen time. Mens kryssingen av landegrensen mellom de andre landene har skjedd ved et naturlig skille som en elv, var overgangen til Ungarn midt på en jorde. Vi lurer fortsatt på hvilket land bonden bor i… Vi klarte ikke å finne veldig mye å gjøre i Sopron, men de har et par museer, blant annet et gammel klokketårn og gruvemuseum. Begge var i grunn interessante, men hva gjør man når disse er besøkt? Som en liten koselig by kan man alltid slappe av på torget og ta en pause, utover dette fant vi ikke på alt for mye å gjøre. På vei tilbake bommet vi på toget og måtte vente på det neste. Mens vi venter dukker boardingpasset opp på telefonen fordi den antar vi er på flyplassen i Wien basert på tiden. Men nei da, vi er ikke i riktig land en gang! Heldigvis fant vi neste tok og rakk tilbake til flyplassen før flyet gikk.

Konklusjon

Våre fire dager var veldig spennende og vi rakk å se mye. Om man ønsker å legge ut på en slik tur avhenger i svært stor grad av hva man ønsker å oppnå. For oss var målet å få et innblikk i de forskjellige landene for å vite hvor vi kunne ta turen i fremtiden. Vi kom ganske raskt frem til at Praha var en fin by vi gjerne vil tilbake til, det samme kan uten tvil sies om Wien. Sopron og Bratislava var derimot ganske kjedelige og vi ser ingen grunn til å legge flere reiser hit. Det betyr nødvendigvis ikke at det er noen byer man bør unngå å besøke, men vi ville iallfall ikke planlagt mange dager i disse byene med mindre du kan se det samme om og om igjen uten å gå lei.

Dersom du er ønsker å få et dypere innblikk i kultur og forståelse av disse landene må mer tid definitivt brukes enn det vi hadde. Men mange har ikke mulighet til å ta mye fri, og da passer dette ypperlig som et avbrekk i hverdagen.

Tips til kort reise

Vi har gjort noen erfaringer når det kommer til helgeturer og best mulig utnyttelse av tid:

• Flytider er kritisk: Mange behandler reisedager som dager der ingenting annet kan skje. Book et tidlig fly på morgenen og du har hele dagen til å bruke på noe mer nyttig en selve reisingen. I tillegg sparer du en hel natt på hotell dersom du reiser på morgenen istedenfor kvelden før.
  • Ikke bruk tiden på reising: Åtte timer på bussen er åtte timer bortkastet på reisen. Dersom du kan finne raske måter å forflytte deg på kan tiden brukes til annet. Ingen av reisene vi gjorde, inkludert flyreise med mellomlanding var på mer enn 4,5 timer. Mellom tre av byene brukte vi under halvannen time på hver strekning. Velg destinasjoner der det ikke tar for mye tid å flytte seg fra sted til sted.
  • Planlegg hva du skal se på forhånd: Med begrenset tid har du ikke muligheten til å oppdage så mye ved å gå tilfeldig rundt til du ser noe artig. Sjekk Tripadvisor og liknende sider og lag et kart over alt dere vil se. Finn ut hvor alt er og lag en plan på hvordan dette kan besøkes mest mulig effektivt. Dersom det meste er i to områder i byen kan dere se alt som er i én del først, og deretter reise til den andre delen. På den måten bruker man ikke all tiden på å gå frem til tilbake, og ikke minst all tiden som kan bli kastet bort på å planlegge hva man skal gjøre der og da.