Norwegian Mount Everest Base Camp Wedding

Reiseåret 2018

2018 er nesten over og vi har sett tilbake på det som har skjedd i år.

Flyvrak i Nordmarka

Flyvrak i Maridalen i Nordmarka, Oslo

Vår aller første (mini)reise begynte tidlig i januar. Da tok vi nemlig turen til Maridalen i Oslomarka for å finne et flyvrak. Og gjett om vi fant det! Å grave frem et flyvrak i snøen var utrolig spennende og vi måtte faktisk komme tilbake senere på sommeren for å se hvordan det så ut når all snøen var borte.

USA og Karibien

Alligator Everglades National Park

2018 er kanskje et av de årene vi startet senest med å benytte passet. Det ble ikke tatt i bruk før i slutten av mars, men til gjengjeld fikk vi brukt det mye. Reisen gikk til Florida der vi fikk sett både Disney World og Everglades nasjonalpark.

Videre gikk turen til en rekke mindre land i Karibien. Vi fikk blant annet muligheten til å klatre til toppen av en gammel vulkan på St. Kitts and Nevis, kjøre inn i en annen vulkan, nemlig verdens eneste drive-in vulkan på St. Lucia og snorkle i en av de sprøeste kunstutstillingene vi har sett, nemlig en skulpturpark under vann på Grenada. Sistnevne laget vi en video om:

I løpet av turen i Amerika fikk vi også en del erfaring med droner og fant ut at dette både er utfordrende og kan gi spennende resultater. Vi har skrevet om bruk av droner på reise her.

Færøyene

Long exposure Faroe Islands

På selveste 17. mai fikk vi oppleve de ville og vakre Færøyene. Selv om de fleste nordmenn har hørt om stedet har ikke mange vært der. Det kan virkelig anbefales, for et så unikt sted så nærme Norge skal man lete lenge etter. Vi fikk se den sprø optiske illusjonen Trælanípan, utforsket det høyeste punktet på Færøyene og ikke minst oppsummerte 8 steder som absolutt bør besøkes hvis du drar hit:

Belgia

Le Competir de Marie, Michelin star restaurant in Mons, Belgium

Belgia fortsetter å overraske med spennende destinasjoner. Tora måtte dessverre jobbe, men Jørn fikk muligheten til å reise rundt i Belgia. Først ut var Brugge, en veldig koselig og gammel by. Og ikke minst stedet som har et utrolig bryggeri der øl renner i rør under bakken! Deretter gikk turen til Mons, der Jørn både fikk muligheten til å spise på en Michelin-restaurant for en brøkdel av vanlig pris og klatre ned i en 6400 år gammel gruve.

Rjukan

The Sun Mirror in Rjukan

Mot slutten av sommerferien ble reisen lagt til Norge, nærmere bestemt Rjukan. Byen er kanskje best kjent for Vemork og hendelsene under andre verdenskrig, men det finnes mye annet spennende her også. Først gikk turen langt opp i fjellsiden, til solspeilet som gir Rjukan sol på vinteren, deretter mot Rjukanfossen for å se slusene i demningen åpnes for fullt under Marispelet.

Bryllup

I oktober gjennomførte vi det som trygt kan beskrives som vårt livs største reise og den sprøeste reisen hittil. Vi giftet oss nemlig på Mount Everest Base Camp! Vi fortalte familien at vi ikke skulle gifte oss før i desember, så i to måneder gikk vi rundt og holdt dette hemmelig for venner og familie. Mer om dette kommer selvfølgelig i 2019, så stay tuned!

Reiser fra 2017

Ikke alle reisene fra 2017 ble publisert samme året, så her er noen av de andre reisene vi skrev om i 2018:

Resten av reisene i 2017 finnes i Reiseåret 2017.

2018 i tall

Til slutt har vi samlet noen artige tall i forbindelse med reisingen i 2018:

• 9 land har blitt besøkt (pluss Norge og Færøyene hvis det telles separat)
  • 24 fly har vi reist med
  • 63,5 timer har blitt tilbragt i luften
  • 41043 km i luften (1,02 ganger rundt jorden)
  • 25000 bilder har blitt tatt
  • Uendelig mange gode minner!

Neste år

2019 er relativt uplanlagt, men nå som vi har giftet oss står selvfølgelig bryllupsreisen for tur. Bryllupsreisen skal jo være den ultimate reisen, men vi har hatt et lite «luksusproblem» at vi har vært heldige nok til å oppleve utrolig mye fint i livet. Bryllup på Mount Everest Base Camp og jorden rundt i 3 måneder overgås ikke lett, så reisen går til et sted vi har drømt om lenge, nemlig Galapagos!

Etter dette finner vi sikkert på noe artig. Tiden vil vise. Godt nyttår fra oss begge to 🙂

Har du opplevd noe artig på reise i år eller har noen planer for neste år? Legg igjen en kommentar 🙂

6 kommentarer

1. Fy søren dere, for et fantastisk år dere har hatt! Jeg er spesielt imponert over bryllupet deres, og ikke minst at dere klarte å holde en så stor ting hemmelig i hele to måneder. Wow! 🙂 Gleder meg masse til å følge dere i 2019, og til å få høre om bryllupsreisen til Galapagos. Spennende destinasjon!

2018 var et flott år også for meg, med reiser til Sri Lanka, Danmark, Ungarn, Albania, Makedonia, Kosovo, Tsjekkia, Marokko og Sverige, samt flotte turer innad i Norge. I tillegg fikk jeg meg samboer, som er stas! Til nå har jeg planlagt en tur til Chile, en tur til Thailand samt en tur til Beitostølen i 2019, men jeg er sikker på at det også blir enda flere spennende opplevelser. 🙂

Håper dere har en fredfull jul, og ønsker dere alt godt for 2019. 🙂

• Ja, må innrømme at vi er ganske fornøyd med dette reiseåret, hehe 🙂

Så mye flott du har opplevd også, og ikke minst gratulerer med samboer, det er jo veldig koselig 🙂 Vi gleder oss til å lese om Chile, Sør-Amerika er et sted vi vil reise mer til! Håper du har hatt en flott jul også og godt nyttår 🙂

2. Jeg kommer fortsatt ikke over at dere gikk helt til Everest Base Camp og giftet dere! Det er jo så utrolig kult og tøft gjort. Spesielt siden det var holdt hemmelig for deres nærmeste så lenge. 😀 Å velge Galapagos som bryllupsreisedestinasjon høres også helt vanvittig spennende ut. Gleder meg til å lese mer om det etterhvert. Håper deres 2019 blir like bra og spennende som dette året har vært.

For min egen del ble blant annet Pakistan, Botswana, Namibia, Swaziland, Sør-Afrika og gjensynet med Albania og Skottland høydepunkter på reisefronten i år. I 2019 er blant annet Taiwan og Filippinene planlagt.

Håper dere får et riktig godt nytt (reise)år! 🙂

• Haha, vi har egentlig ikke kommet helt over bryllupet heller :-p

Du har besøkt så utrolig mange flotte steder i år, håper vi får muligheten til å reise til flere av de etter hvert også. Håper du hadde en flott jul og godt nyttår 🙂

3. Så mange herlige opplevelser og den siste toppet vel alt 🙂 Gleder meg til å følge dere i 2019! 🙂 🙂