Reiseopplevelser utenom det vanlige

Inspirert av Renates Reisers innlegg om rare og morsomme opplevelser på reise fant vi ut at vi skulle sette sammen en liste over de underlige tingene vi har gjort eller sett på reise.

Stuck i Varadero

På tur til Cuba bestemte vi oss for å ta en dagstur til Varadero. På kvelden skulle vi tilbake, men fikk et problem: Alle bussbillettene var utsolgt. Vi fant også ut at alle hotellene var enten fullbooket eller veldig dyre. Til slutt fant vi en gammel mann som sa han kunne kjøre oss til Havana. Det er iallfall det vi tror han sa, for hans engelsk var ikke-eksisterende og vår spansk nesten det samme. Til slutt følte vi oss trygge (ehm, mer trygge enn å sove utendørs på Cuba) på at vi forstod hverandre og greide å prute prisen ned til 50 USD. Deretter satte vi oss inn i en sliten Lada (som alle som har tatt taxi på Cuba vet at er nærmest luksus!) og begynte å kjøre. Fordi vi hadde glemt mobiltelefonen på hotellet i Havana kunne vi ikke sjekke hvor vi dro og etter hvert gikk solen ned og det ble mørkt. Det var oss, en cubaner og en Lada i mørket et eller annet sted i et land der ingen snakket engelsk og vi ante ikke hvor vi var. Etter hvert stoppet mannen og plukket opp en kvinne som fikk sitte på. Hun kunne litt engelsk og fikk bekreftet at vi hadde forstått hverandre og faktisk var på vei til Havana. 2 timer senere var vi fremme og veldig lettet over at alt gikk bra. Ting ordner seg på Cuba!

Gamle biler finnes over alt på Cuba og ble redningen vår en kveld i Varadero.

“Løpe” etter flyet i Ungarn

På en dagstur til Sopron i Ungarn greide vi å gå glipp av toget vårt tilbake til Østerrike. Mens vi stod på togstasjonen og ventet på neste tog dukket det opp flybilletter på telefonen vår, for den antok at vi sikkert var på flyplassen nå, for flyet skulle jo gå snart. Det var vi jo ikke. Vi var i feil by, i feil land. Her snakket heller ikke folk engelsk… Heldigvis kom det et nytt tog overraskende fort og vi kom oss over grensen. Deretter fant vi veien til flyplassen og rakk faktisk flyet hjem! På denne turen klarte vi forsåvidt også å fly fra Norge, mellomlande i Tyskland, lande i Tsjekkia, ta buss til Slovakia, buss videre til Østerrike, tog til Ungarn og tilbake til Østerrike, fly til mellomlanding i Tyskland og til slutt tilbake til Norge igjen – på 4 dager. Så at vi rakk alle reisene (og fikk sett noe!) var i grunn et under i seg selv…

Snill vakt i Zambia med automatvåpen

Mens vi var i Zimbabwe for å se Victoria Falls bestemte vi oss for å ta en dagstur over til Zambia og se utsikten fra andre siden (det er noe med dagsturer og ting som overrasker!). Mens vi var nede ved elven hørte vi noen rare lyder og så at mange av bavianene begynte å løpe vekk, og plutselig kom det en mann i uniform med elektrosjokkpistol og automatvåpen. Vi begynte virkelig å lure på om vi hadde rotet oss bort på feil sted, men det viste seg at han kun ville sjekke om vi hadde det bra og at bavianene ikke plaget oss. For en lettelse!

I jungelen ved Boiling Pot på grensen mellom Zambia og Zimbabwe møtte vi en skummel vakt som viste seg å være kjempesnill. Vi tok likevel ikke sjansen på å ta bilde av ham, så her er et bilde av bakgrunnen.

Scannet Toras boardingkort på fly

Boardingkort på mobiltelefonen er veldig praktisk, men det er også lett å gå surr i dem. Derfor greide jeg å scanne Toras boardingkort på vei inn på et fly. Ingen reagerte på dette og Tora slapp utrolig nok ombord med samme boardingkort. Så satt vi plutselig på flyet begge to, med én innsjekking. Deretter begynte flyvertinnene å se seg rundt og kikke mot oss som om noe var galt. Da gikk det opp for meg at jeg hadde scannet feil boardingkort. Flyvertinnene ble ganske lettet når de fant ut at jeg faktisk var ombord og vi fikk fly videre uten problemer.

Mann som stengte butikk for å kjøre oss til turistinformasjonen

Micronesiaføderasjonen er definitivt ikke som alle andre steder. I en butikk spurte vi om veien til turistinformasjonen. Mannen ville gladelig vise oss veien, men foreslo at han like godt kunne kjøre oss dit selv. Det var jo hyggelig, og vi trodde noen andre skulle passe butikken hans. Men neida, han stengte den like godt, og hvis noen skulle handle så kom de nok tilbake senere, åpningstider og sånt var ikke så nøye.

og drakk øl mens han kjørte

Den samme mannen fant vi også ut at var tørst, og hadde tydeligvis som vane å drikke øl når han kjørte… Heldigvis virket han ikke full på noen måte, men det var greit å komme frem…

Edderkopper over alt i Dalat

Dalat er en by i Vietnam som ligger litt inni landet i høyden. På besøk til et tempelområde kom vi over noen trær som var stappfulle med spindelvev – og edderkopper! Heldigvis var ikke edderkoppene veldig store, men vi har aldri sett så mange spindelvev på samme sted noen gang.

Slik så det ut ved tempelområdet i Dalat. Her er «bare» 7 av de veeeeldig mange edderkoppene som bodde i trærne.

Barregning på 60 000 i Ha Long Bay

60 000 dong altså! Som er cirka 24 kroner. Det føltes også ganske spesielt å gå i minibanken og ta ut 3 millioner.

Money!

Gate på flyplassen “stjålet” av Erdogan

På vei hjem fra Tyrkia fikk vi beskjed om at vi måtte bytte gate. Deretter ser vi en hel haug med biler med blålys komme kjørende inn på rullebanen. Det viste seg at presidenten i Tyrkia skulle på tur og hadde tatt gaten vår.

Palass stengt av Duerte

Når vi først er inne på ting som blir stengt for mektige personer: I Phnom Penh var det satt opp sperringer og politikontroll rundt det kongelige palasset. Vi spurte hva som skjedde og fikk til svar at det var stengt av fordi Rodrigo Duerte var på besøk. Aka. Fillipinenes president, aka. mannen som sammenliknet seg selv med Hitler og mente at det var en positiv ting. Kanskje greit at det var litt avstand mellom oss og ham…

Det kongelige palasset i Phnom Penh. Det er litt vanskelig å se på bildet, men det filippinske flagget var hengt opp hele veien rundt palasset da bildet ble tatt.

Box jellyfish i Sør-Afrika

Huæææææ! Dette skal vissnok være en av de farligste manetene i verden. Heldigvis er ikke alle typer giftige og vi håper dette var en av de «snillere». Uansett glade vi ikke bestemte oss for å bade akkurat her.

Slik ser en box jellyfish ut – tror vi. Ingen av oss følte i grunn noe behov for å putte hånden i vannet og sjekke.

Da vi var turistattraksjon ved ålene på Pohnpei

Pohnpei er et av de merkeligste stedene vi har besøkt, blant annet fordi det er så lite turisme. Men det viste seg at de lokale også synes at vi var noe spesielt, sannsynligvis av akkurat samme grunn. Da vi skulle se på noen hellige åler ble 10-15 lokale mennesker gående etter oss. Vi trodde først at de også skulle se på ålene, men fikk ganske fort en mistanke om at det var vi som var attraksjonen.

Misforstod pengene for pizza på Cuba

Første kveld på et nytt sted pleier vi som regel å finne et billig sted å få enkel mat, som Subway eller McDonald’s frem til vi har blitt litt kjent i en by og vet hvor ting er og hvordan prisnivået bør være. Vi visste at det ikke fantes kjederestauranter på Cuba, men alle land har vel i det minste et supermarked der man kan kjøpe en pakke kjeks og en flaske vann? Ikke Cuba. Det eneste vi fant var pizzasteder som solgte veldig dyr pizza. Hele 12 dollar skulle de ha for en enkel margherita. Til slutt ble vi så sultne at vi bestemte oss for å betale for denne overprisede pizzaen. Vi gav en 50-lapp og fikk 49,50 tilbake. Her var det noe som ikke stemte. Så gikk det plutselig opp for oss at prisen var 12 cubanske pesos (CUP), ikke 12 cubanske konvertible pesos (CUC). Forskjellen er at én CUC er det samme som én USD, mens en CUP kun er 1/24. Vi betalte med andre ord 50 cent for pizzaen, ikke 12 dollar.

Når vi først snakker om cubanske penger: Guideboken nevnte den harde valutaen CUC. Noen må jo ha skrevet det slik med vilje…

Fant bar i Izmir som het Stavanger

Etter å ha reist i over 12 timer fra Stavanger til Izmir i Tyrkia kom jeg endelig ut av taxien ved hotellet. Kikket raskt til høyre og fant ut at nabobygget til hotellet var en bar. Den het Stavanger!

Tro det eller ei, men dette er Tyrkia, ikke Stavanger!

Elefant i Okavangodeltaet

I Botswana dro vi på tur i Okavangodeltaet for å finne elefanter. Vi var ubevæpnet og hadde på forhånd fått beskjed om dette: «If I say don’t move, don’t move. But if I say run, you run!». Etter hvert fant vi en elefant og plutselig kikket den mot oss. Guiden sa «don’t move» og vi håpet virkelig at han ikke skulle følge opp med «run!». Heldigvis fant elefanten ut at vi ikke så veldig interessante ut og tuslet videre.

og da vi faktisk ble jaget av en elefant

Da en ung hannelefant bestemte seg for at safaribilen vår ikke skulle være på hans område fant vi ut akkurat hvor fort en Land Rover kan kjøre over en gresslette. Svaret er heldigvis at det er bittelitt raskere enn en elefant gidder å løpe.

Dette bildet kommer neppe til å bli publisert av National Geographic, men det gir en god pekepinne på hvordan det føles å bli jaget av en elefant – og hvor vanskelig det er å ta bilde av det…

Fortelle damen i skranken på flyplassen hvor vi skulle innom på vei til Vietnam

«What’s your final destination» står det ofte på immigrasjonsskjemaer. På vei til Vietnam ble vi spurt om akkurat dette. Damen ble litt overrasket da vi dro opp tre A4 sider med flyreiser og brukte de neste 4 minuttene på å ramse opp reisen vår med alle mellomlandinger jorden rundt. Vi fikk ikke flere spørsmål etter dette.

Solbrent på Pohnpei

Aldri finn på å snorkle uten t-skjorte! Vi hadde smurt oss med solfaktor 50 før vi skulle snorkle på Pohnpei. Det hjalp lite når landet ligger veldig nært ekvator og vi var i vannet i 7 timer i stekende sol. Neste dag greide vi ikke å bevege oss ut av hotellrommet og selv i dag, 9 måneder senere, har jeg fortsatt merker på ryggen etter solbrentheten.

Solbrenthet var ikke godt, men vi angrer ikke etter å ha fått svømme med denne Manta Ray-en!

Bestille fly til Pohnpei

Tegn på at du reiser til et lite besøkt område? Når reiseselskapet aldri har hørt om hovedstaden i landet… Vi skulle fly til Pohnpei, og damen i reiseselskapet sa «Pompeii? Den med vulkanen?». Nope, så måtte vi forklare henne om den lille øyen i Stillehavet med færre turister i året en Nord Korea. Og hun greide å ordne flybilletter til oss!

Regnsesong i Hue

Vi hadde i utgangspunktet planalagt å besøke Vietnam etter regnesesongen, men siden den var forsinket greide vi å få den med oss, så heldige som vi er. At det regnet nedover var én ting, et annet problem var at avløpssystemet ble overfylt med vann. Kumlokkene som er laget for å ta vann vekk fra gatene ble derfor en fontene som sprutet vann ut på veien fordi det var så mye vann som kom rennende gjennom rørene på toppen av bakken. Hue er et flott sted, men det er best når det ikke regner…

Det ble litt mye vann i Vietnam etter regnværet. Denne broen gjorde ikke helt jobben sin lenger…

Gikk glipp av kinesisk nyttårsaften i London

En kveld i London var det masse bråk utenfor hotellet. Etter hvert greide jeg endelig å sovne, litt irritert over all støyen. Dagen etterpå fant jeg derimot ut at det hadde vært feiring av kinesisk nyttårsaften – og at jeg hadde gått glipp av den største feiringen i verden utenfor Kina…

Moteshow i Izmir

På guidet tur til Ephesus stoppet vi ved en butikk som selvfølgelig skulle selge oss masse greier. Vi gikk inn i butikken og kom plutselig til et stort rom med en slags scene i midten. Vi satte oss akkurat i det masse lys og musikk ble skrudd på og rettet mot scenen. Da gikk det plutselig opp for oss at vi hadde kommet til verdens miste moteshow med catwalk og hele greia. Trodde vi skulle dø av latter!

Spiste marsvin i Peru

Omnomnom, hva skal man si? Når noen tilbyr deg grillet marsvin i Peru, da må det jo prøves? Smaker forsåvidt som det brune kjøttet på kylling og det er ganske lite kjøtt til sammen. Foretrekker nok en hamburger…

I Peru prøvde vi marsvin!

Sandstorm i Namibia

Okei, kanskje verdens miste sandstorm. Vi kjørte gjennom Namibia og guiden vår sa at vi måtte lukke alle vinduene fordi det kom en sandstorm. Foran oss å vi plutselig en mørk vegg av sand komme mot oss. Dette virket ganske skummelt, men da vi var inne i den oppdaget vi at det egentlig ikke var noe spesielt i det hele tatt. Riktignok må det legges til at sanden faktisk kom inn over alt etterpå. Det var til og med sand på passene våre. Og de lå i en safe under et lokk inne i en kasse som noen satt oppå!

Det er vanskelig å få frem detaljene på bildet, men i virkeligheten så sandstormen ganske skummel ut. Iallfall frem til vi kjørte inn i den og fant ut at det var ganske normalt.

Taxi med sigar og jesusstatue på Cuba

En lokal taxi er noe som bare må oppleves på Cuba. Vi kjørte hele 180 km i en gammel Chevrolet som var bygget om til syvseter og det gikk ganske fort. Hvor fort vet vi ikke, for speedometeret var erstattet med en halvrøyket sigar og en jesusstatue.

Denne racermaskinen tok oss fra null til havrøyket sigar på én jesusstatue. Fort nok gikk det iallfall

Alt går ikke alltid perfekt på reise, men de minnene vi husker best og ler mest av er nok akkurat de gangene ting ikke gikk som planlagt. Har du opplevd noe merkelig på reise selv?