Moskus Dovre

Moskus på Dovre

Du trenger ikke reise til Afrika for å dra på safari. Vi tok turen til Dovre for å oppleve moskus på nært hold.

Å bo i Stavanger gjør at du glemmer enkelte ting om Norge – som snø. Vi pakket derfor bilen og tenkte ikke så mye over at påsken i Norge i stor grad betyr snø og vinterstengte veier. Etter mye omkjøring og en plutselig åpenbaring om at Dovre er fylt med snø i påsken kom vi til slutt frem til Dovrefjellet.

Flaksen var heldigvis i ferd med å snu. Snøen var hardpakket og lett å gå på. I tillegg hadde det akkurat begynt å smelte litt, som betydde at moskusen sannsynligvis oppholdt seg i lavere terreng og nærmere veien der gress og planter stakk frem fra snøen.

Jernbanen går rett ved motorveien. Vi kom så vidt gjennom denne tunnelen før moskusene dukket opp.

Denne teorien viste seg å stemme veldig bra. Etter å ha gått ut av bilen og beveget oss i mindre enn to minutter dukket de aller første moskusene opp. Ikke bare det, men de var også utrolig nærme. Man skal holde minst 200 meter avstand til moskus, men akkurat der stien inn i nasjonalparken begynner er det et piggtrådgjerde som skiller, og ikke minst skjermer, folk fra den andre siden.

Vårt første møte med moskus!

Og akkurat der lå moskusen på bare 70 meters avstand og slappet av. Vi beveget oss selvfølgelig ikke nærmere, men trakk oss stille vekk og videre innover fjellet.

Det er lett å tenke at det ikke finnes farlige dyr i Norge, men moskus er absolutt ville dyr og noe man må respektere. De kan veie opp til 400 kg og løpe i 60 km/t, en livsfarlig kombinasjon. Selv om dødsfall er sjeldent har moskus tatt livet av mennesker tidligere.

Selv om vi egentlig hadde opplevd det vi kom for å se var det litt kjedelig å ha et gjerde i bakgrunnen på bildene. Moskusene er helt ville, men det var jo litt kjedelig at de absolutt skulle tusle opp til et gjerde. Derfor gikk turen videre innover vidda på utkikk etter flere dyr.

Ut på tur, aldri sur!

Igjen var virkelig flaksen på vår side og 20 minutter senere ser Tora noe som ser ut som tre nye dyr litt over 1 km unna. De så ut som små steiner, men steiner som flyttet på seg virket usannsynlig og vi gikk nærmer for å se bedre.

Moskus eller stein? På 1 km avstand var det ikke lett å være sikker. Kikkert og teleobjektiv var heldigvis nyttig.

Joda, det var moskus, og vi gikk så nært det var lov og trygt. Fordi bakken var så kald og luften varm var det kraftig varmeforvrengning i luften som fullstendig ødela skarpheten i bildene. Å komme nært var derfor kritisk.

Så ille kan varmeforvregning i luften være! Dette er riktignok et utsnitt av et bilde tatt med 700 mm brennvidde, men når man ikke kan gå nært moskusen er det få andre måter å ta bilder av de på.

De tre moskusene så ut til å nyte en rolig livsstil: Spise gress og tusle rundt på vidda.

Denne moskusen stirret mistenkelig på oss og vi fant ut at det tryggeste var å sakte trekke seg tilbake.

Etter det andre møtet med moskus var det på tide med litt lunsj sjokolade. Nasjonalparken er et flott sted og ikke bare for moskus, men også for å nyte livet utendørs generelt.

På vei tilbake fant vi noen spesielle spor i snøen. Vi synes det liknet mest på spor fra en liten bjørn, men ante ikke om det faktisk er bjørn i området og om det er slik sporene ser ut.

Sporene var mindre enn typiske bjørnespor, men vi kunne ikke komme på noen andre dyr som lager slike spor.

Videre på vei tilbake lå fortsatt de første moskusene ved jernbanen og vi fikk tatt noen flere bilder til av de.

Å møte slike ville dyr var en stor opplevelse og det er definitivt ikke siste gangen turen går til Dovre.

Slik finner du moskus på Dovre

Moskus er ville dyr, men helt tilfeldig er det ikke hvor de går. Størst sannsynlighet er det for å se moskus hvis du blir med på en moskussafari. Et av selskapene på Dovre reklamerer med at de i løpet av de siste 10 årene kun har hatt én safari der de ikke så moskus. Guidene snakker sammen og har for det meste god peiling på hvor dyrene beveger seg fra dag til dag.

Ønsker du derimot å spare litt penger eller få en opplevelse for deg selv uten mange andre turister er det fullt mulig å gjøre som vi gjorde og bevege seg opp på Dovrefjellet selv. Grisungknatten, Hjerkinn og Kongsvold Fjeldstue er steder moskusen liker seg. Selv gikk vi fra Kongsvold Fjeldstue og fulgte stien herfra innover fjellet.

Viktigst av alt er det kanskje å snakke med andre i området. Guidene er nok ikke de mest positive til å dele informasjon da de lever av at folk ikke finner moskus på egenhånd, men andre turgåere og folk på campingplasser og overnattingssteder er som regel veldig hjelpsomme.

Har du sett moskus eller lyst til å oppleve møte med dem selv? Legg igjen en kommentar.

8 kommentarer

1. Det var noen utrolige flotte bilder dere fikk tatt der. Ganske eksotisk at disse dyrene finnes i norge. Kjørte over Dovrefjell i barndommen og da husker jeg at vi så moskus. Riktig nok ikke så nærme som dette. Flott film også 🙂

• Takk 🙂 Ja, det er ganske spesielt at vi faktisk har disse dyrene tuslende rundt i Norge. Det er lett å planlegge reiser til utlandet og glemme hvor mye flott som faktisk finnes i eget land 🙂

2. Gøy at dere fikk sett såpass mange! Jeg har bare så vidt sett et ørlite glimt av en moskus en gang jeg satt på toget på vei til Trondheim. Drar gjerne på moskussafari en gang!

• Ja, vi følte oss ganske heldige. Vi kunne også tenkt oss moskussafari. Selv om vi har sett dem ganske godt nå er det greit å få litt informasjon fra en guide også. 🙂

3. Så kult at dere fikk sett moskus. Det har jeg ikke sett selv, men moskussafari hadde definitivt vært gøy. 😀 Artig innlegg!

4. Tøft at dere fikk sett så mange moskus! Spesielt å være på safari i sitt eget land. 😀 Har sett moskus fra toget et par ganger, og den ene gangen ble det annonsert over høytaleranlegget. «Vi så moskus på venstre side av toget i går, og har vi flaks er de der ennå!» og jaggu stod de ikke der like ved togsporet da vi passerte også. Tror de måtte trives i akkurat det området, haha. Drar gjerne på moskussafari til fots en gang! Vil tro det er hakket mer spennende enn å se de fra togvinduet mens man suser forbi.