På tur til Lysefjorden med AddNature

I helgen fikk vi muligheten til å reise på tur og teste utstyr fra AddNature.

Turen gikk til Høllesli utsiktspunkt, et nytt sted vi nettopp oppdaget. Det er kanskje ikke så rart heller, for et halvt år tidligere fantes det ikke. Det har nemlig blitt laget et nytt utsiktspunkt langs riksvei 13, en av Norges nasjonale turistveier. Én av kun 18 veier i hele landet som har fått denne statusen på grunn av alle severdighetene som er å se langs veien.

Utsikten fra Høllesli er ganske så spektakulær

Med oss i sekken hadde vi en kikkert av typen Silva Eterna Marine 3 7×50 fra AddNature. Vi hadde gledet oss til å dra på tur, men var redd vi ikke skulle rekke å få med en kikkert. Heldigvis gikk det raskt og enkelt å bestille fra AddNature og bare to og en halv dag etter bestilling var kikkerten fremme i postkassen.

En skikkelig kikkert er noe vi har hatt lyst på lenge. Når vi reiser på tur for å se dyreliv og storslått natur tar vi som regel med et kamera for dette, men et stort teleobjektiv har noen klare ulemper. De største objektivene kan koste det samme som en liten bruktbil, og vekt og størrelse er langt fra praktisk. En kikkert med tilsvarende forstørrelse er mye mindre, lettere og billigere. Og ved å ha en av hver så kan vi både ta bilder og følge med på det som skjer samtidig begge to.

Kikkerten er utrolig mye mindre enn kameraet og mye mer praktisk å ha med.

Noe vi likte spesielt godt med akkurat denne kikkerten er at den er vanntett, flyter og er signalgul. I sommer kommer det til å komme godt med på båttur, da den er perfekt for maritime forhold og ikke forsvinner så lett hvis vi skulle være uheldige å miste den overbord. Og alle som har vært på vannet vet vel hvilken tiltrekningskraft havet har på alt man ikke ønsker å miste…

Lysefjorden har utrolig mye å by på, og for hvert sted man besøker så er det noe nytt å se. Det er mye mer enn Preikestolen og Kjerag som finnes her.

Fra Høllesli kan man se både inn fjorden og ut mot Stavanger. Ganske mange ganger har vi sett noe langt borte og lurt på hva det er. Med kikkerten slapp vi å lure og fikk se mange detaljer i Lysefjorden vi aldri har sett før. Blant annet fant vi noen spektakulære bygg som viste seg å være en hytter som kan leies. Nå vet vi hvor vi kan dra på tur fremover, for disse hyttene så veldig spennende ut! Inne i fjorden så vi også et fyr, noe vi ikke hadde forventet å se så langt fra havet.

Gjennom kikkerten fikk vi et krystallklart bilde og ble virkelig overrasket over hvor detaljert alt var. Med store frontglass på kikkerten fikk vi også sett tydelige detaljer i lite lys.

Etter å ha nytt utsikten og testet kikkerten var det tid for å returnere hjem. På veien stoppet vi ved Rogalands eget solspeil, formet som en slags pyramide omkranset av steiner, nesten som Stonehenge. Det er mulig å se dette fra land, men siden det ligger på en egen øy må man ha båt for å se det på nært hold – eller med kikkert da. Her viste det seg at forstørrelsen på kikkerten var perfekt for å få med seg solspeilet og vi fikk en helt annen opplevelse enn ved å kun se det på avstand.

Nede ved vannet var det også flotte muligheter for å se på sjøfuglene som duppet i vannflaten.

Hvorfor vi har brukt så lang tid på å skaffe oss en god kikkert kan vi lure på. Vi har kanskje tenkt at siden vi har et kamera med teleobjektiv så var det ikke nødvendig, men både for å bære noe lettere og for at vi begge to kan observere samtidig så har dette virkelig vist seg å være nyttig. Og ikke minst: Kikkerten trenger ikke strøm, noe som kommer godt med på tur i fjellet.

AddNature har sponset utstyret, men det er vi selv som valgte ut det spesifikke produktet og det ble ikke lagt føringer på hva vi skulle skrive.

AddNature har nå en oppgradert modell av kikkerten i sitt sortiment, Silva Eterna Navigator 3 7×50, som har innebygget kompass.