Reiseåret 2021

2021 er over og vi har sett tilbake på det som skjedde i fjor.

Etter et pandemipreget 2020 hadde vi trodd at 2021 skulle bli året da alt åpnet igjen og vi fikk reist til alle tenkelige steder i verden. Slik ble det jo aldeles ikke. Derfor har vi heller ikke vært så aktive her det siste året. Allikevel har det blitt noen reiser, både innenlands og utenlands, og i 2022 er den første store reisen allerede bestilt.

Til Frihetsgudinnens opprinnelse

I årets første måned reiste vi til Frihetsgudinnens opprinnelse. Nei, ikke USA, og heller ikke Frankrike, men et lite sted kalt Visnes like ved Haugesund. Det påstås nemlig at opprinnelsen til kobberet som er brukt i Frihetsgudinnen kommer herfra. På Visnes står det også en miniatyrutgave av Frihetsgudinnen, som ironisk nok ikke er laget i kobber, verken fra Visnes eller andre steder…

Nattehimmelen over Preikestolen

På dette tidspunktet har vi vært så mange ganger på Preikestolen at vi har gått ut av tellingen. Men det er noe spesielt med å komme tilbake til det samme stedet om og om igjen på forskjellige årstider, værforhold, utsiktspunkt og andre forhold for å oppleve det samme stedet på en ny måte. I februar ble det nok en tur til Preikestolen, med avreise på kvelden istedenfor morgenen. Målet var nemlig å ta bilde av Melkeveien over Preikestolen, og vi må si at vi ble meget fornøyde med resultatet!

Skinnesykling på Flekkefjordbanen

Jernbanen ved Flekkefjord er lagt ned og i dag er det mulig å sykle med dresin langs en strekning på hele 17 km bort, og 17 km tilbake igjen. Vi reiste dit i mai og turen var helt fantastisk. Man kommer vekk fra trafikk og støy, får se områder som vanligvis ligger skjult, og syklet gjennom historiske tunneller. Dette må rett og slett beskrives som en skikkelig skjult perle.

Til Preikestolens skjulte alternativ

Som nevnt ovenfor så har vi vært på Preikestolen svært mange ganger, men går man litt lenger inn i Lysefjorden kommer man til et sted kalt Hengjanenibbå. Det likner på Preikestolen, men man er nesten garantert å ha den for seg selv. På denne turen fikk vi også badet dronen ufrivillig… Se videoen over for hele turen.

Bodø

I mai reiste vi til Bodø der vi fikk treffe Renate fra reisebloggen Renates Reiser. Det var veldig hyggelig, og vi fikk også vært skikkelig turister og oppleve både Saltstraumen, havørn og en dobbel sandstrand.

Lårdalsstigen ved Dalen i Telemark

Det ble færre turer i fjellet i 2021 enn året før, men vi fikk en flott tur over Lårdalstigen i Telemark. Turen er på cirka 14 km og veldig bratt til tider. Den følger vannet Bandak som er slutten på Telemarkskanalen.

Nedlagte gruver og spektakulære fossefall

Mens vi var i nærheten av Dalen tok vi turen innom Åmdals Verk gruver. Gruvedriften er nedlagt, men det er nå laget museum her og det foregår guidede turer innover i fjellet. I tillegg finnes det andre spor etter gruvedriften i nærheten, deriblant ruinene etter en kraftstasjon ved et dobbelt fossefall.

Oslofjorden rundt i seilbåt

I fjor ble det roadtrip rundt Norge, i år tilbrakte vi en uke i seilbåt helt på egenhånd. Det var litt skummelt og veldig spennende for to helt ferske seilere. Vi startet turen i Bunnefjorden helt innerst i Oslofjorden og seilte langs vestsiden hele veien ned til Stavern, krysset over mot svenskegrensen (men ikke over!) og deretter tilbake opp østsiden av Oslofjorden igjen.

Oppdaget gruve uberørt siden 2. verdenskrig

Sent i august tok vi turen inn i Ørsdalen, der det finnes en rekke gruver. Vi har tidligere vært i bunnen av dalen, men denne gangen bestemte vi oss for å gå helt til toppen av fjellet, mer enn 700 høydemeter nesten rett opp. Her fant vi en gruve som ikke har vært besøkt siden 2. verdenskrig. Vi skulle gjerne utforsket den, men med en ødelagt stige 80 meter rett ned fjellet er det ingen vei ned uten klatreutstyr. Det er ikke uten grunn at ingen har vært her på over et halvt århundre. Se hele turen i videoen ovenfor.

3 års bryllupsdag

7 oktober 2021 var det 3 år siden vi stod på Mount Everest Base Camp og giftet oss. Tiden går så fort! Det virket i grunnen litt kjedelig å feire dette med et vanlig restaurantbesøk, så vi bestemte oss heller for å pakke finstasen, bord, stoler og ikke minst god mat, og feire med stil på en lokal fjelltopp.

Blåtur til Dubai

I september dukket det et brev opp i posten som sa at vi måtte pakken kofferten og ta med badetøy, for noen vi kjente skulle ta oss med til et varmt sted. «Møt opp på Gardermoen klokken 11, der får dere vite mer…». Det Tora ikke visste var at svigermor hadde planer om å ta med hele familien på overraskelsestur til Dubai! Jeg, Jørn, var med på planleggingen, men latet som at jeg ikke visste noe som helst. Dessverre fikk Tora korona mindre enn en uke før avreise og kunne ikke bli med. Det var veldig trist, men resten av familien kunne reise og det var en flott tur, og ikke minst første utenlandstur på nesten to år!

Reiser fra 2020

Ikke alle reisene fra 2020 ble publisert samme året. Sommeren 2020 gikk vi langs Norges lengste tømmerrenne, en kjempeflott opplevelse i Vennesla. Videoen om dette finnes ovenfor.

Resten av reisene i 2020 finnes i Reiseåret 2020.

Se også Reiseåret 2019, Reiseåret 2018 og Reiseåret 2017.

2021 i tall

Til slutt har vi samlet noen artige tall i forbindelse med reisingen i 2021:

• 1 land har blitt besøkt (i tillegg til Norge).
  • 11 fly har vi reist med
  • Ca 300 nautiske mil i seilbåt.
  • 1 døgn har blitt tilbragt i luften.
  • 14 359 km i luften.
  • Cirka 9000 bilder har blitt tatt.
  • Uendelig mange gode minner!

Neste år

Sommeren 2021 så det ut til at pandemien var på vei til å bli avsluttet, så vi tok sjansen på å bestille en tur over den store dammen. Nå ser alt mye mer usikkert ut, men hvis det allikevel går etter planen så flyr vi til midtvesten i USA i juni 2022, for deretter å ta oss ned til Florida for å reise på cruise med familien i halvannen uke. Vi avslutter med å oppleve 4. juli i USA før vi reiser tilbake til Norge igjen.

Hvordan har ditt reiseår vært? Legg igjen en kommentar. 😊

4 kommentarer

1. Det er så koselig med slike oppsummeringer som dette. Da innser man at selv om det kanskje ikke føles sånn, så har man tross alt fått gjort litt. 🙂 Godt nyttår, dere! Leit å høre at Tora fikk korona. Håper du er frisk og rask igjen, og ikke merker noe lenger til det nå. 🙂

Reiseåret 2021 ble helt klart annerledes enn planlagt, men jeg fikk gjort mye fint både i inn- og utland. Har dog vært lite motivert for å blogge, noe jeg helt klart ønsker å ta opp igjen i år. 🙂 i Norge fikk jeg besøkt Lofoten og Bodø, og en god roadtrip til Vestlandet, jeg fikk besøkt Canvas både på Hove og i Telemark, samt en tur til Portugal, til Roma og Belgia. Krysser fingrene for masse spennende i 2022.

• Ja, da vi satte oss ned og skulle liste opp det som har skjedd så ble vi litt overrasket av hvor mye det faktisk var. Og en hel del var også «skjedde det i år?». Pandemien har gjort at tiden går helt i surr!

Godt nyttår til deg også! Må si det er godt å høre at vi ikke er de eneste som har latt reisebloggen støve ned. Visste ikke at det var Canvas på Hove. Har hatt lyst til å besøke den i Treungen lenge, men aldri gjort det. Imponert over at du har fått reist til tre land i år, det er jo som 30 i et normalår!

2. Enig med Desiree over her, det er utrolig gøy å både lese og selv skrive oppsummeringsinnlegg som dette. Årene rommer stort sett alltid mer enn man først tror. Så mange fine og spennende opplevelser det ser ut til at dere fikk i fjor! Norge har virkelig en lang rekke både kjente og mer ukjente steder og attraksjoner å by på. Utenlandstur ble det jaggu også, ser jeg. Vil tro det var herlig å endelig komme til andre breddegrader, selv om det var veldig trist at Tora ble syk. Det var forresten kjempegøy å treffe dere da dere besøkte Bodø! Får håpe vi treffes en annen gang også. Ønsker dere begge et riktig godt nytt år 🙂

• Ja, på tross av pandemien er vi egentlig veldig fornøyde med hva vi har fått opplevd i fjor. Veldig gøy å treffe deg også, du må ta turen ned til Stavanger en gang! Godt nytt år til deg også 🙂