Reiseåret 2019

2019 er nesten over og vi har sett tilbake på det som har skjedd i år.

I slutten av 2018 reiste vi til Mount Everest Base Camp, kjøpte leilighet og giftet oss. Det er derfor trygt å si at vi begynte 2019 med en bunnskrapet bankkonto.

Januar ble derfor en stille måned. Istedenfor å reise selv satte vi heller fokuset på tidligere erfaringer og skrev om risiko (eller mangel derpå) ved å reise til Afrika.

Minitur på Vestlandet

Himakånå

I februar ble det en minireise til nærområdet for å oppdage mindre attraksjoner. Først ut var Helleren i Jøssingfjord, et område der hus er bygget under et fjell. Turen gikk også til Trollpikken, et sted med et slikt navn måtte jo oppleves en gang. Til slutt kom det beste, nemlig å reise til Himakånå, kjent som «Lille Trolltunga». Flott utsikt og bratt fjellside, men veldig mye mindre turisme enn Trolltunga.

Stor tur på Vestlandet

Moskus Dovre
Dovre og Jotunheimen ble også med, selv om det ikke akkurat er Vestlandet.

Fortsatt på et stramt budsjett, spesielt med bryllupsreise planlagt, ble påsken også tilbragt i Norge på en skikkelig roadtrip langs Vestlandet. Over 2000 km la vi bak oss på turen og fikk sett mange av Vestlandets store opplevelser. Vi har dessverre ikke rukket å skrive om mange av disse opplevelsene ennå, men et av stoppene var på Dovre for å se se moskus, noe som ble en kjempesuksess.

Bryllupsreise på Galápagos

Så kom årets største reise. Vi dro på bryllupsreise til Galápagosøyene! Først gikk turen til Quito der vi blant annet stod på ekvator før vi tok flyet videre til Gálapagosøyene. Besøket til disse øyene var helt utrolig og noe vi faktisk har beskrevet som den beste reisen vi har hatt noen sinne. Video av opplevelsene finnes her. Tilbake på fastlandet besøkte vi skyskogen Mindo og fikk enda flere natur- og dyreopplevelser. Etter dette avsluttet vi reisen med et par dager i Panama by. De beste stedene vi besøkte der har vi oppsummert her.

Roadtrip på Sørlandet

På sommeren ble det igjen rolig og økonomivennlig ferie hjemme. Jørn besøkte Tungtvannskjelleren på Vemork før vi begge to tok en roadtrip langs Sørlandet. Her fant vi blant annet en gruve midt i skogen og overnattet i en veitunnel! På grunn av dårlig vær ble turen litt kortere enn planlagt, noe vi gjorde opp for ved å reise til Ringebu for å finne et av Europas best bevarte flyvrak. Det var tøft! Mer om dette kommer snart.

Halvmaraton under vann

Etter dette måtte vi komme oss i form, for da verdens første undersjøiske halvmaraton skulle arrangeres kunne vi ikke si nei! Det gikk heldigvis bra og vi kom i mål begge to. Ikke akkurat en av de største reisene vi har hatt, men definitivt blant de rareste!

Norges tredje beste reiseblogg

I starten av november ble vi kåret til Norges tredje beste reiseblogg. Det var veldig stas! Nok en gang, tusen takk til alle som stemte på oss!
Som premie fikk vi velge en opplevelse. Vi valgte å fly i vindtunnel, mer om det kommer snart.

På slutten av året tok reiseaktiviteten seg opp. Først dro vil til Malta i én uke, deretter dro vi til Belgia og overnattet i en Airstream, et hotel utenom det vanlige. Mer om alt dette kommer i starten av 2020

Helt mot slutten av året ble det jul på hytta med snø og familie.

Reiser fra 2018

Ikke alle reisene fra 2018 ble publisert samme året, så her er noen av de andre reisene vi skrev om i 2019:

Resten av reisene i 2018 finnes i Reiseåret 2018.

Se også Reiseåret 2017.

2019 i tall

Til slutt har vi samlet noen artige tall i forbindelse med reisingen i 2019:

• 4 land har blitt besøkt (pluss Norge), 3 av disse er nye.
  • 21 fly har vi reist med
  • Mer enn 4000 km i bil på roadtrip
  • 50 timer har blitt tilbragt i luften
  • 32 245 km i luften
  • 40 000 bilder har blitt tatt
  • Uendelig mange gode minner!

Neste år

I 2020 har vi noen reiseideer, men ingenting bestilt. Å bestige Mont Blanc står høyt på ønskelisten, men det må muligens utsettes litt. Nord-Norge burde vi så absolutt besøkt også.

Tiden vil vise hva vi gjør, og vi blir neppe sittende inne og se på TV hele året. Godt nyttår fra oss begge to. 😊

Har du opplevd noe artig på reise i år eller har noen planer for neste år? Legg igjen en kommentar. 😊

8 kommentarer

1. Så gøy at dere valgte å fly i vindtunnel! Jeg har nylig gitt det i bursdagsgave til pappa, så han skal nok teste det i løpet av det kommende året 🙂

Året har jammen gitt dere mange fine reiseopplevelser, og når bryllupsreisen ble den beste reisen dere noensinne har vært på, var valget av destinasjon definitivt riktig 😀

Godt nytt reiseår!

• Ja, har akkurat kommet tilbake fra vindtunnelen og det var overraskende gøy. Din far blir nok fornøyd! 😀

Definitivt det året vi har besøkt færrest land, men har lært hvor mye flott som finnes rundt omkring i Norge nå. Og ikke minst Galápagos da, hehe.

Godt nytt reiseår til deg også 🙂

2. Høres ut som dere har hatt et helt nydelig år, selv om det ikke ble det året med flest land besøkt. Men det finnes jo helt klart viktigere ting i livet. 🙂 Kjempegøy å følge dere også i år, og synes dere er flinke til å finne spennende steder også her i Norge. Neste år får jeg endelig besøkt USA for første gang, og ellers har vi planer om å se mer av Norge. Resten gjenstår å se. 😀 Ønsker dere et godt nytt år, og gleder meg til å følge dere også i 2020.

• Så koselig å høre at du har likt å følge med på reisene, vi har satt pris på dine reiseskildringer også 🙂

Har i større og større grad innsett at lang tid på et sted er bedre enn kort tid på mange steder, men jeg er allikevel glad for at vi pleide å være «speed-turister» så vi fikk en bedre oversikt over de forskjellige opplevelsene som finnes i verden.

Så gøy med USA, det er så utrolig mye å se der. Hvor i USA går turen?

Godt nytt år til deg også, og vi gleder oss til å høre mer om USA-turen og dine andre opplevelser neste år 🙂

• Turen går til New York, men vi har også snakket om å reise til Boston (ei venninne av meg mener det er en sykt underrated by jeg MÅ se – kan jo ikke la være da?) samt en tur til Washington DC. Hovedsaklig blir vi nok i New York, men det er jo så himla dyrt å overnatte der, så vi er definitivt også åpne for andre ting. 🙂

• Så spennende. Hvis du vil prøve et hotell utenom det vanlige så kan Yotel anbefales. Ikke blant de billigste, men ikke ekstremt dyrt heller (til å være NY). Som bonus får du en robot som passer på bagasjen din! Har hørt at D.C. skal være veldig flott, men også langt fra de rimeligste stedene! 🙂

3. Så mange fine opplevelser dere har fått i år, både nært og fjernt! Reisen til Galapagos høres jo bare helt magisk ut. 😀 Dessuten gøy at dere har fått sett mer av Norge. Dersom dere tar turen lenger nordover, må dere gjerne gi beskjed. 🙂 Ønsker dere et riktig godt nytt (reise)år, og gleder meg til å følge dere videre!

• Ja, vi er ganske fornøyde selv om det ble mindre reising enn på flere år.