Reiseåret 2020

2020 er nesten over og vi har sett tilbake på det som har skjedd i år.

At 2020 har blitt et spesielt reiseår er kanskje en smule unødvendig å skrive. Men vi må allikevel nevne det, for det er faktisk over 20 år siden vi ikke har vært i utlandet i løpet av et helt kalenderår. På grunn av jobbytte ble det nemlig ingen reising de to første månedene av året, og resten sier seg vel selv.

Men selv om det ikke ble noen utenlandsturer har vi fortsatt reist litt innenlands. Her er 2 minutter med små klipp fra reiseåret vårt:

Skomakarnibbå

Den første turen kom faktisk ikke før i mai. Langt hjemmefra var det ikke, men en spektakulær tur uansett. Skomakarnibbå i Rogaland kan vi best beskrive som Preikestolen, bare uten andre turister.

Fjordcruise til Preikestolen

Når vi først snakker om Preikestolen: I juni fikk vi besøk av familien og da ble det et fjordcruise til Preikestolen. Selv om vi har besøkt fjellplatået en rekke ganger ble dette første gang vi så det fra fjorden. Det er rart hvordan det samme stedet kan oppleves så forskjellig fra andre vinkler!

Roadtrip

I slutten av juli og starten av august dro vi på årets største reise, nemlig roadtrip fra Stavanger og helt opp til Trøndelag.

Her har vi hengt litt etter på skribleriene, så de fleste opplevelsene mangler på bloggen. Det kommer nok mer om det i 2021, vi får tross alt ikke mulighet til å reise så langt de første månedene neste år heller.

Vøringfossen

Første stopp på turen ble Vøringfossen, en av Norges mest populære naturlige attraksjoner å besøke. Et strålende syn, selv om de har begynt å bygge en bru over fossen som vi ikke helt vet hva vi synes om…

I nærheten lå også Norges første veitunnel, en svært bortgjemt, men allikevel artig attraksjon.

Ranastongi

Etter å ha lest om det som skulle være Norges svar på Grand Canyon og en «hidden gem» satt vi fart mot Hestebotten, rett ved fjellet Ranastongi (eller Ranastøngji), ikke så langt fra Hemsedal. Vår «hidden gem» skulle allikevel være ganske så kjent, i en slik grad at vi hadde problemer med å finne parkeringsplass. Heldigvis kom vi litt sent frem på dagen og fikk allikevel hele stedet for oss selv. Og utsikten, den var det ingenting å si på!

Røros

Endelig fikk vi besøkt en av de mest spennende gruvebyene her i landet. Selve byen var vel verdt et besøk, men best var det utvilsomt å både overnatte i Christianus Sextus og gå under bakken i Olavsgruven, der vi til og med fikk utforsket deler av gruven som er stengt for turister (sammen med og med godkjennelse av guide, vel og merke!).

Harbakhula

Nordligst på turen ble et besøk til Harbakhula, en enorm hule som målte hele 40 meter i høyden og hele 140 meter i dybden. Her var vi også helt alene, sannsynligvis på grunn av regnværet den dagen.

Jotunheimen – Galdhøpiggen

Galdhøpiggen

Grunnet været beveget vi oss sydover igjen, denne gangen til Jotunheimen. Her skulle vi endelig bestige Galdhøpiggen, Norges tak. Dette har vi faktisk skrevet om, artikkelen finnes her.

Mens vi var i Jotunheimen fikk vi også sett Klimapark 2469, en spennende isgrotte hugget ut av isbreen ved Juvasshytta. Vi dro også til Dumdalen og krabbet inn i grotter her.

Besseggen

Før vi vente hjemover ble det et siste stopp ved Besseggen. Som et «must» å besøke i Norge vi fortsatt ikke hadde opplevd så måtte jo det endelig gjøres. Turen var flott, men siden vi hadde gått til Galdhøpiggen dagen før ble det litt vel mye for knærne – over 2500 høydemeter opp, og like langt ned igjen. Da sa kneet til Jørn stopp, noe som varte i flere måneder fremover. Men etter en mindre tur nå til jul ser det ut til at kneet har tatt tiden til hjelp og reparert seg selv igjen.

Flørlitrappene

Flørlitrappene er blant de mest kjente turistattraksjonene i Rogaland. Etter å ha bodd i Stavanger i 7 år var det derfor på tide å ta turen hit. Det var dårlig med ferger, så det ble besluttet å gå over fjellet til trappene. Det ble mildt sagt en slitsom tur, med 32 km å gå på én dag, inkludert verdens lengste tretrapp og ikke minst Vestlandets høstvær.

Reiser fra 2019

Ikke alle reisene fra 2019 ble publisert samme året. På grunn av korona er faktisk de fleste reiseartiklene i 2020 fra reiser i 2019.

Resten av reisene i 2019 finnes i Reiseåret 2019.

Se også Reiseåret 2018 og Reiseåret 2017.

2020 i tall

Til slutt har vi samlet noen artige tall i forbindelse med reisingen i 2020:

• 0 land har blitt besøkt (bortsett fra Norge).
  • 2 fly har vi reist med (innenlands)
  • Mer enn 3500 km i bil på roadtrip
  • 2 timer har blitt tilbragt i luften
  • 684 km i luften (0,8 ganger rundt jorden)
  • 20 000 bilder har blitt tatt
  • Uendelig mange gode minner!

Neste år

Grunnet usikkerheten med koronaviruset har vi ikke tatt sjansen på å bestille noen større reiser ennå. Men vi hadde noen poeng hos SAS som gikk ut på dato, så i mai tar vi en langhelg i Bodø. Vi tar gjerne imot tips til hva vi kan gjøre der!

Til slutt vil vi ønske alle en god jul og et godt nytt år!